07 April 2010

Update-lah Pengetahuan Agama



Ada ustaz ni dia teguh memegang sunnah. Dia tidak mengamalkan wirid secara beramai-ramai setelah solat. Namun dia tidak hadir ke tengah-tengah masyarakat lalu memarahi jemaah yang sudah terbiasa dengan wirid secara beramai-ramai. Dia mengikuti rentak masyarakat. Sampai satu ketika dia menerangkan bahawa wirid secara beramai-ramai ini tidak ada sunnah yang jelas yang menganjurkannya. Masyarakat menerima dan cuba berubah. Setelah lama kelamaan masyarakat berkata, “Ustaz susahlah bagi kami nak baca wirid sendiri-sendiri. Dahlah tak paham, bacaannya pun kadang tak tepat. Kita buat sama-sama sajalah..” Akhirnya mereka kembali membacakan wirid secara beramai-ramai..

* * *

Petikan kisah di atas saya dengarkan di radio IKIM sebentar tadi. Ia menjadi bahan perbincangan ketika ada penanya yang menanyakan hal berkaitan khilaf basmalah dimana sebahagian imam membaca dengan jelas dan sebahagian lagi tidak membacanya dengan jelas dalam sembahyang.

Tulisan kali ini tidak bertujuan untuk membahas perihal khilaf, tidak pula tentang pahaman atau mazhab yang asing lalu diketengahkan ke masyarakat dan tidak pula mengenai wirid. Semua itu di Malaysia ini menjadi isu yang sensitif. Semoga kita terpelihara dari fitnah yang amat merugikan. Semoga Allah pelihara hati kita agar tidak sedikit pun memiliki perasaan benci terhadap sesama muslim.

Apa yang ingin diketengahkan pada tulisan ini adalah betapa contoh kisah di atas menunjukan sebuah sikap yang sedang di alami masyarkat muslim Malaysia.



“Ustaz susahlah nak hafal. Dahlah tak faham..” Adalah salah satu bentuk penyataan yang kurang enak di dengar.

Penyataan sama sering kita dengar pada hal yang lain seperti. “Tak payahlah belajar bahasa Arab, buang masa saje. Lagi pun kita dah boleh pelajari agama tanpa menguasai bahasa Arab.”

“Agama ni tak perlu belajar tinggi-tinggi. Belajar agama, kalau sudah lulus nanti nak bagi makan anak isteri apa? Kita jadi jurutera. Cukuplah kita tahu baca Al-Quran, tahu fardhu ain, halal haram sikit-sikit. Lagi pun kalau ada masalah kita tanya sajelah dengan ustaz-ustaz.”

Sikap yang terpancar jelas dari penyataan di atas amat meresahkan.

Berkobar-kobar kita ingin jadikan negara kita ini negara Islam, tapi asas dalam Islam seperti bahasa Arab pun tak ada yang peduli. Islam dari mana dan yang macam mana ini?

Ketika timbul masalah khilaf, ramai tokoh-tokoh yang memberi alasan bahawa perkara yang asing yang diketengahkan itu tidak relevan bagi masyarakat. Menjadi penyebab salah faham dalam masyarakat dan bla.. bla.. bla.. Apa yang pelik adalah tidak ada pun usaha yang menjelaskan dengan penjelasan yang secukupnya.

Masalah perbezaan mazhab di negara ini sebagai contoh, kita terlalu sibuk untuk menghalau pengaruh mazhab selain Syafie untuk masuk ke dalam masyarakat, tetapi bila ditanya kepada masyarakat, “Anda tahu tak pendapat mazhab Syafie dalam perihal solat?” semua menggeleng kepala.

Saya mencadangkan kepada para asatiz yang tidak suka dengan kehadiran mazhab-mazhab lain dalam fiqih atau pun aqidah agar mengubah cara penyampaian dari menghujat mazhab lain kepada menerangkan tentang mazhab yang majoriti itu sendiri. Sehingga masyarakat memahami apa yang diperjuangkan atas dasar ilmu dan bukan ikut-ikutan. Maka, usaha yang dilakukan dengan memenuhi minda masyarakat dengan pahaman sebenar mazhab syafie dalam fiqih justeru akan memberi suntikan baru dalam suasana keagamaan di Malaysia ini.

Sangat menghairankan pada zaman yang serba canggih ini, semua orang ingin mendapatkan yang terbaik. Jika peralatan elektronik kita mahu yang paling latest. Paling up to date. Demi itu kita di suruh belajar di universiti dengan sungguh-sungguh agar mampu melahirkan generasi yang mampu mencorak dunia dengan kemajuan teknologi. Malangnya bila tiba bab agama, mulalah kita berkata, ”Kita ambil dari ustaz itu sajalah.” ”Tak usahlah buang masa kaji pasal agama ni, cukuplah kita buat apa yang telah dibuat nenek moyang kita.”

Ayuh kita ubah rentak. Kita utamakan usaha memperdalam ilmu agama agar tidak tersesat dalam kemelut yang melanda umat Islam ini. Jadilah masyarakat yang paling up to date dalam hal pengetahuan agama. Kita jadi masyarakat yang benar-benar faham bukan sekedar tahu atas orang. Sibukanlah diri kita dengan yang utama kerana dunia jika dikejar memang tak ke mana..

*sekali lagi kami tegaskan, tulisan ini hanya berusaha mengkritik sikap masyarakat yang hanya menganggap pengetahuan agama cukuplah sekedar sahaja sedang ilmu-ilmu lain sampai ke lubang biawak pun sanggup di cari. Sikap diskriminasi terhadap ilmu agama seperti ini sudah selayaknya kita perangi dan hapuskan dari minda masyarakat.

http://taqeyyabella.naemy.net/

p/s: sebuah perkongsian utk semua..salam imtihan.

0 comments:

Post a Comment