28 April 2010

2:00 AM - No comments

Pecahkan Tembok Itu!



Tembok apa?

Ketua Persatuan Ulama Muslimin Antarabangsa, Prof. Dr. Yusuf Al Qaradhawi, telah mengeluarkan fatwa bahawa pembangunan tembok besi yang sedang dilakukan oleh kerajaan Mesir di persempadanan Mesir-Gaza adalah haram berdasarkan syari’ah.

Al Qaradhawi menegaskan dalam kenyataannya bahawa pembangunan tembok besi itu adalah perbuatan yang diharamkan menurut syari’ah, kerana ianya bertujuan menghalangi rakyat Gaza dari mendapatkan bahan keperluan asasi bagi menruskan kehidupan mereka, seterusnya menjadi penyambung kepada sekatan yang telah dikenakan ke atas mereka.

Situasi ini akan semakin membuatkan warga Gaza semakin kelaparan, terhina dan tertindas; yang mana semua hal tersebut dilakukan demi memenuhi dan mempersetujui permintaan Israel.



Apakah keadaan terkini Palestin?

Ya. Kalau diperiksa-periksa akhbar dan media massa, kemungkinan hampir tiada berita terkini Palestin. Tiada cerita berkenaannya. Seakan-akan hari tanpa berita adalah hari Palestin damai tanpa pertumpahan darah.

Tetapi itulah dia kesilapan dunia. Sedang hari-hari di Palestin ada sahaja yang tumpah darahnya, hilang anggotanya, dan lebih teruk lagi melayang nyawanya. Namun itu semua tidak lagi menjadi perhatian kita.

“Ala, biasa la tu”

Mungkin itu pula yang meniti di bibir kita. Pembunuhan seorang islam itu biasa? MasyaAllah. Hingga begini sekali jiwa kita dibius. Hingga terasa kebas, dan tidak mampu lagi hendak bergetar atas penderitaan saudara dalam keimanan kita.

Palestin kini semakin tenat dan semakin tenat. Tembok yang dibina oleh Israel mengelilingi Gaza telah menyekat segala bantuan. Lebih menyedihkan, Mesir, sebuah negara Islam telah membutakan mata menyimpan tangan dari membantu saudara keimanan, dan lebih teruk telah membantu Israel dalam menyekat sempadan dari melepaskan bantuan.

Sekarang ini, berdiam diri tak akan mengubah apa-apa.



Satu ketumbukan telah dibentuk di Malaysia. Lifeline4 Gaza.Nama Melayunya adalah Talian Hayat untuk Gaza. Lifeline4Gaza telah merasmikan sasaran mereka untuk mencapai dana RM10Juta untuk membantu projek konvoi bantuan ke Gaza yang diketuai oleh Pertubuhan Bukan Kerajaan Antarabangsa Turki, Foundation for Human Rights & Freedoms & Human Releif(IHH).

Event terdekat: Perhimpunan Perdana Palestin

Program ini bertempat di: Stadium Melawati, Shah Alam.

Tarikh&Masa: 8 Mei 2010, pukul 07.00 malam – 11.30 malam.

Bayaran: Percuma. (boleh bawa wang untuk berikan sumbangan)

Sumbangan anda dialu-alukan



Lifeline4Gaza terus berusaha memberikan yang terbaik kepada saudara keimanan kita di Palestin. Misi menembus tembok yang mengelilingi Gaza diteruskan. Maka sumbangan bantuan anda kepada Palestin dalam apa jua bentuk dialu-alukan.

Sekiranya anda berminat hendak memberikan sumbangan wang kepada saudara keimanan kita di Palestin, maka bolehlah memasukkan wang kepada:

Nama Akaun: TABUNG PALESTIN HALUAN

Nombor Akaun: 5644 9020 8528

Bank: Maybank Berhad.

Marilah. Tiada ruginya memberikan sumbangan.

Pecahkan tembok itu!

0 comments:

Post a Comment