22 February 2010

Ini Nyamuk.

Bismillah.

ENTOMOLOGI merupakan salah satu subjek yang saya pelajari waktu ini. Entomologi tu umumnya bermaksud kajian terhadap serangga. Post ini tribute untuk guru2 ento yang telah mengajarkan saya tentang makhluk2 ajaib ini...

Apa yang umumnya mengganggu kita sewaktu tidur? Yang suaranya berdengung ‘nyyeeeng,..nyeng..nyengg’ kat telinga? Haiwan kecil yang lincah dan pandai mengelak? Pandai mencari sasaran biarpun di dalam gelap. Memenuhi bilik-bilik kat kolej. Dan kenapa gatal dibuatnya bila digigit? Nyamuk, seekor makhluk yang lemah tapi menakjubkan.Ketika membuat perumpamaan seekor nyamuk, Allah swt hendak menjelaskan kepada manusia bahwa makhluk yang kecil ukurannya ini, hebat dalam penciptaannya. Di dalam al-Quran ada disebutkan:

“Sesungguhnya Allah tidak malu membuat perbandingan apa sahaja(seperti) nyamuk hingga ke suatu yang lebih kecil daripadanya, iaitu bagi mereka yang beriman akan mengetahui bahwa perbandingan itu adalah kebenaran dari Tuhan mereka; dan bagi mereka yang kafir pula maka mereka akan berkata: ‘Apakah maksud Allah membuat perbandingan ini?’ Tuhan akan menjadikan banyak orang sesat dengan sebab perbandingan itu dan akan menjadikan banyak orang mendapat petunjuk dengan sebabnya itu; dan Tuhan tidak akan menjadikan sesat dengan sebab perbandingan itu melainkan golongan yang fasik.” (al-Baqarah 2:26)



Haiwan kerdil biasa yang kurang signifikannnya, namun memancar jelas kehebatan penciptaan Allah swt sangat mempesonakan untuk diselidiki dan difikirkan. Kat Malaysia, ada 381 spesies yang wujud tapi yang terpenting seperti Anopheles, Culex, Aedes, Mansonia, Haemagogs, Sebethes dan Psorophora. Lebih dikenali nyamuk tiruk, tonggeng dan aedes(tak kenal balik tanye kat lecturer). Saya belajar 4 jenis yang pertama saja. Pada umumnya, nyamuk tetkenal sebagai penghisap darah tapi ni kurang tepat. Hanya yang betina saja yang ‘makan’ darah tu pun jika diperlukan untuk telurnya(macam baik jer nyamuk jantan nie..). Makanan sebenar merupakan nektar bunga.

Telur nyamuk, yang berkembang dengan diberi makan darah, ditelurkan nyamuk betina di atas daun lembap atau kolam kering selama musim panas atau musim gugur. Sebelumnya, si induk memeriksa permukaan tanah secara menyeluruh dengan reseptor halus di bawah perutnya. Setelah menemukan tempat yang sesuai, ia mulai bertelur. Telur-telur tersebut panjangnya kurang dari satu milimeter, tersusun dalam satu baris, secara berkelompok atau satu-satu. Dari telur ke nyamuk dewasa yang macho hanya mengambil masa 4 hingga 7 hari. Ianya bergantung kepada suhu. (Patutlah banyak sangat nyamuk, cepat betul proses perkembangannya!)



Nyamuk betina boleh hidup sehingga 100 hari, tapi nyamuk jantan hanyalah 10 hingga 20 hari saja. Nyamuk betina bertelur sebanyak 100 hingga 300 biji pada satu-satu masa dan sebanyak 1,000 hingga 3,000 biji sepanjang hayatnya. (Kesian nyamuk jantan, agaknya lepas saja habis ‘tugas’, terus mati...). Nyamuk jantan mampu mengesan kahadiran nyamuk betina yang seksi dengan hanya bunyi kibasan sayapnya (senjata rahsia). Kibasan sayap nyamuk ialah 300 hingga 600 kali sesaat (itu yang datangnya bunyi “nyyyennng” tu..sebab laju sangat sayap dia).

Nyamuk selalu dapat menemukan sasarannya dengan tepat kerana mereka “melihat” dengan gerakan, panas tubuh, dan bau tubuh kita. Jadi di kegelapan, walau kamu menutup selimut seluruh tubuh, hujung kaki kamu yang tersembul, atau dengus nafas kamu yang hangat, dapat memberi “tanda” bagi nyamuk tersebut bahwa disana ada sasaran yang siap tuk diserang.

Oh ya dalam prosesnya, nyamuk juga mengeluarkan air liur yang dapat mencegah darah yang dia hisap membeku (kerana kita tahu darah kita akan segera membeku jika terkena udara kan?). Nyamuk memang terkenal menyebabkan penyakit demam malaria, denggi, JE, chikungunya dan sebagainya. Spesis nyamuk yang paling agresif ialah nyamuk yang hidup di kawasan Artik di Kanada. Satu kajian di mana para pengkaji sengaja mendedahkan kaki, tangan dan badan mereka untuk santapan nyamuk. Keputusannya, 9,000 gigitan dalam masa seminit. Kalau dibiarkan, darah kita akan kering dalam masa 2 jam (pergh..ganas2)



Ketika nyamuk mula keluar dari air, bahagian kepala harus dipastikan tidak menyentuh air sama sekali kerana walau sesaat tanpa bernafas berisiko menyebabkannya lemas. Bahkan, gelombang atau riak air yang kecil di permukaan mampu membunuhnya. Persoalannya, camna nyamuk pertama kat bumi ada 'kuasa' untuk melalui semua perubahan tersebut? Adakah larva yang decide berubah menjadi nyamuk dengan bersalin kulit? Sudah tentu tidak. Ia bukti sebagai iktibar kpd kita,nyamuk telah dicipta secara istimewa dan anggunnya melalui fenomena ajaib tersebut. Subhanallah.

0 comments:

Post a Comment