22 February 2010

Ini Nyamuk.

Bismillah.

ENTOMOLOGI merupakan salah satu subjek yang saya pelajari waktu ini. Entomologi tu umumnya bermaksud kajian terhadap serangga. Post ini tribute untuk guru2 ento yang telah mengajarkan saya tentang makhluk2 ajaib ini...

Apa yang umumnya mengganggu kita sewaktu tidur? Yang suaranya berdengung ‘nyyeeeng,..nyeng..nyengg’ kat telinga? Haiwan kecil yang lincah dan pandai mengelak? Pandai mencari sasaran biarpun di dalam gelap. Memenuhi bilik-bilik kat kolej. Dan kenapa gatal dibuatnya bila digigit? Nyamuk, seekor makhluk yang lemah tapi menakjubkan.Ketika membuat perumpamaan seekor nyamuk, Allah swt hendak menjelaskan kepada manusia bahwa makhluk yang kecil ukurannya ini, hebat dalam penciptaannya. Di dalam al-Quran ada disebutkan:

“Sesungguhnya Allah tidak malu membuat perbandingan apa sahaja(seperti) nyamuk hingga ke suatu yang lebih kecil daripadanya, iaitu bagi mereka yang beriman akan mengetahui bahwa perbandingan itu adalah kebenaran dari Tuhan mereka; dan bagi mereka yang kafir pula maka mereka akan berkata: ‘Apakah maksud Allah membuat perbandingan ini?’ Tuhan akan menjadikan banyak orang sesat dengan sebab perbandingan itu dan akan menjadikan banyak orang mendapat petunjuk dengan sebabnya itu; dan Tuhan tidak akan menjadikan sesat dengan sebab perbandingan itu melainkan golongan yang fasik.” (al-Baqarah 2:26)



Haiwan kerdil biasa yang kurang signifikannnya, namun memancar jelas kehebatan penciptaan Allah swt sangat mempesonakan untuk diselidiki dan difikirkan. Kat Malaysia, ada 381 spesies yang wujud tapi yang terpenting seperti Anopheles, Culex, Aedes, Mansonia, Haemagogs, Sebethes dan Psorophora. Lebih dikenali nyamuk tiruk, tonggeng dan aedes(tak kenal balik tanye kat lecturer). Saya belajar 4 jenis yang pertama saja. Pada umumnya, nyamuk tetkenal sebagai penghisap darah tapi ni kurang tepat. Hanya yang betina saja yang ‘makan’ darah tu pun jika diperlukan untuk telurnya(macam baik jer nyamuk jantan nie..). Makanan sebenar merupakan nektar bunga.

Telur nyamuk, yang berkembang dengan diberi makan darah, ditelurkan nyamuk betina di atas daun lembap atau kolam kering selama musim panas atau musim gugur. Sebelumnya, si induk memeriksa permukaan tanah secara menyeluruh dengan reseptor halus di bawah perutnya. Setelah menemukan tempat yang sesuai, ia mulai bertelur. Telur-telur tersebut panjangnya kurang dari satu milimeter, tersusun dalam satu baris, secara berkelompok atau satu-satu. Dari telur ke nyamuk dewasa yang macho hanya mengambil masa 4 hingga 7 hari. Ianya bergantung kepada suhu. (Patutlah banyak sangat nyamuk, cepat betul proses perkembangannya!)



Nyamuk betina boleh hidup sehingga 100 hari, tapi nyamuk jantan hanyalah 10 hingga 20 hari saja. Nyamuk betina bertelur sebanyak 100 hingga 300 biji pada satu-satu masa dan sebanyak 1,000 hingga 3,000 biji sepanjang hayatnya. (Kesian nyamuk jantan, agaknya lepas saja habis ‘tugas’, terus mati...). Nyamuk jantan mampu mengesan kahadiran nyamuk betina yang seksi dengan hanya bunyi kibasan sayapnya (senjata rahsia). Kibasan sayap nyamuk ialah 300 hingga 600 kali sesaat (itu yang datangnya bunyi “nyyyennng” tu..sebab laju sangat sayap dia).

Nyamuk selalu dapat menemukan sasarannya dengan tepat kerana mereka “melihat” dengan gerakan, panas tubuh, dan bau tubuh kita. Jadi di kegelapan, walau kamu menutup selimut seluruh tubuh, hujung kaki kamu yang tersembul, atau dengus nafas kamu yang hangat, dapat memberi “tanda” bagi nyamuk tersebut bahwa disana ada sasaran yang siap tuk diserang.

Oh ya dalam prosesnya, nyamuk juga mengeluarkan air liur yang dapat mencegah darah yang dia hisap membeku (kerana kita tahu darah kita akan segera membeku jika terkena udara kan?). Nyamuk memang terkenal menyebabkan penyakit demam malaria, denggi, JE, chikungunya dan sebagainya. Spesis nyamuk yang paling agresif ialah nyamuk yang hidup di kawasan Artik di Kanada. Satu kajian di mana para pengkaji sengaja mendedahkan kaki, tangan dan badan mereka untuk santapan nyamuk. Keputusannya, 9,000 gigitan dalam masa seminit. Kalau dibiarkan, darah kita akan kering dalam masa 2 jam (pergh..ganas2)



Ketika nyamuk mula keluar dari air, bahagian kepala harus dipastikan tidak menyentuh air sama sekali kerana walau sesaat tanpa bernafas berisiko menyebabkannya lemas. Bahkan, gelombang atau riak air yang kecil di permukaan mampu membunuhnya. Persoalannya, camna nyamuk pertama kat bumi ada 'kuasa' untuk melalui semua perubahan tersebut? Adakah larva yang decide berubah menjadi nyamuk dengan bersalin kulit? Sudah tentu tidak. Ia bukti sebagai iktibar kpd kita,nyamuk telah dicipta secara istimewa dan anggunnya melalui fenomena ajaib tersebut. Subhanallah.

21 February 2010

8:18 PM - No comments

Bring Back That Time.



Bismillah.

Let us bring back the glory time of the world where muslims, christians, jews and others living together and flourishing. Their culture and beliefs interwined, and the knowledge of the ancients was gathered and reborn. Knowledege is power!

19 February 2010

Prophetic Learning.



Bismillah.

MATAHARI semakin meninggi. Membakar Madinah yang tetap riuh dengan beragam aktiviti di dalamnya. Abu Hurairah memasuki pasar. Beliau menyaksikan orang2 sibuk dengan urusan perdagangannya. Dia berdiri dan berseru. “Alangkah dungunya kalian, wahai penduduk Madinah!”

“Ketololan apa yang anda lihat dalam diri kami, wahai Abu Hurairah?”

“Peninggalan Rasulullah telah dibahagi-bahagi. Eh, kalian malah sibuk di sini. Tidakkah kalian berkeinginan pergi untuk mengambil bahagian kalian?”

“Dibahagikan di mana?”

“Di masjid”

Mereka bersegera ke masjid. Abu Hurairah menunggu kedatangan mereka. Mereka datang dengan berwajah masam dan serta merta mengatakan ketidakpuashatian, “Tidak ada apa2 di masjid, tidak ada pembahagian apa2!”

“Kalian tidak melihat orang2 di sana?”

“Kami melihat, tetapi tidak ada pembahagian kecuali orang sedang solat dan mengkaji al-Quran serta berbincang halal-haram. Itu saja.”

“Celaka kalian! Itulah peninggalan Rasulullah.”



Kisah di atas sungguh menyindir kita. Kini, kita menyaksikan surutnya semangat belajar dalam kalangan umat. Kebanyakan orang lebih tertarik pada hal-hal kecil dan kurang membawa manfaat. Dunia entertainment yang miskin pendidikan lebih memikat hati masyarakat daripada keseriusan membaca dan menelaah buku. Lebih suka menikmati hiburan dan permainan daripada serius mengkaji sesuatu masalah. Mereka yang kuliah semakin dilanda pragmatisme hidup dan glamor hedonisme.

“Janganlah engkau meremehkan suatu ilmu dalam bidang apa saja,” demikian menurut Imam an-Nawawi, menunjukkan semangat generasi salafus-saleh dalam menuntut ilmu. Kisah-kisah mereka sungguh luar biasa, memberi inspirasi dan menggerakkan fikiran kita untuk mengikutinya. Sungguh motivasi mereka berakar daripada semangat tauhid yang kuat tertanam. Mereka belajar kerana berharap menjadi peribadi2 yang unggul dan bertakwa. Ketakwaan selalu bermula dari amal salih. Sementara amal salih akan sempurna jika dilandasi dengan ilmu yang benar dan ilmu hanya dapat dicapai dengan belajar. Itulah sebab, mereka sangat bersemangat dalam belajar.

Banyak pelajar kini tidak memiliki tradisi belajar yang baik. Sebahagian berangkat ke kuliah tanpa motivasi dan semangat. Padahal, Imam al-Ghazali telah mengingatkan, “Lewat beberapa ketika, aku menuntut ilmu dengan motivasi yang salah. Padahal, ilmu tidak pernah mahu dituntut kecuali kerana Allah.”

Pembelajaran yang menyenangkan sesungguhnya bermula pada perhatian pelajar. Perhatian menunjukkan minat yang kuat. Minat yang kuat selalu datang daripada motivasi yang sebenar. Lalu, kenapa pembelajaran kita tidak dirancang daripada penumbuhan motivasi? Sebagaimana pernah dilakukan Imam Malik tatkala menolak tawaran khalifah untuk mengajar di istana. “Ilmu itu didatangi bukan mendatangi!”. Sungguh, yang kita perlukan saat ini adalah mengembalikan tradisi belajar yang telah menjadi asas peradaban Islam itu ke dalam kehidupan kita. Sebuah tradisi yang bermula dari semangat kenabian..

P/S: Petikan dari buku Prophetic Learning karya Dwi Budiyanto dengan sedikit pengubahsuaian yang kini dalam pembacaan. Ingin dikongsikan bersama di dalam ruang maya ini. Sekadar muhasabah diri dan keinginan untuk mengembalikan tradisi belajar generasi pemenang. Wallahua’lam.

For Those Who Think!



Bismillah.

MANUSIA perlu mengenal Tuhan. Mereka ada dua jalan untuk mencari dan mengenal Tuhan. Jalan pertama adalah dengan FIKIR mengenai ayat-ayat Allah yang dapat direnung dan diperhatikan pada alam. Jalan kedua adalah dengan ZIKIR pada ayat-ayat Allah yang dibaca pada wahyu, pada al-Quran.

Zikir itu adalah jalan yang tinggi untuk mendampingi Allah. Namun, zikir sukar membawa khasiatnya jika manusia berzikir tanpa berfikir.

Manusia berzikir mengingati Allah tetapi kerana zikir tidak disulam fikir, mereka yang selalu menyebut nama Allah ini jugalah yang tanpa sedar menjauhkan diri dari Allah apabila keluar dari zikirnya menuju urusan mentadbir dunia dan manusia. Mereka memuji-muji Allah semasa berdampingan berzikir dengan ayat-ayat Allah tetapi mereka jugalah yang tanpa rasa bersalah merosakkan ayat-ayat Allah yang dapat direnung dan dilihat iaitu alam itu sendiri. Mulut berzikir tetapi tangannyalah yang merosakkan bumi ini.




Justeru itu, manusia harus dikembalikan tumpuannya dalam berfikir disamping tumpuan dalam berzikir. Denagn fikirnya manusia itu akan mendorong dirinya untuk memahami alam lantas mencari rahsia kehidupan itu sendiri. Laut yang berombak dikaji lalu ditemuilah angin sebagai puncanya. Dikajinya angin yang bertiup ditemui tekanan udara panas dan sejuk. Dikaji tekanan udara ditemui pula tenaga haba. Kaji pula tenaga haba, berjumpa pula gas-gas yang membentuk matahari. Lalu dikaji gas-gas itu…akhirnya tiba ke suatu titik yang tiada jawapan.

Di situlah hujung akal. Hujung akal, pangkal agama! Pesanan terkenal dari Buya Hamka. Islam menjadikan manusia rajin berfikir. Kerana fikir kita jadi manusia. Kerana fikir menyampaikan manusia pada zikir, menjadi seorang muslim.
“Katakanlah (wahai Muhammad)! Perhatikanlah apa yang ada di langit dan di bumi, tidaklah bermanfaat tanda kekuasaan Allah dan rasul-rasul yang member peringatan bagi orang2 yang tidak beriman.” [Yunus : 101]

“Katakanlah (wahai Muhammad) : Perhatikanlah dan fikirkanlah apa yang ada di langit dan di bumi (dari segala kejadian yang menakjubkan, yang membuktikan keesaan Allah dan kekuasaanNya), dalam pada itu, segala tanda dan bukti (yang menunjukkan kekuasaan Allah) dan segala rasul (yang menyampaikan perintah2 Allah dan memberi amaran), tidak akan memberi faedah kepada orang2 yang tidak menaruh kepercayaan kepadaNya” [al-A’raf : 185]

“Tidakkah kamu berakal untuk memikirkannya?” [al-Baqarah : 76]

12 February 2010

Purpose of Life?



Bismillah.

Salam 2 all.

They say that a fool lives to eat and a wise man eats to live. But then the question remains: for what purpose does the wise man live? Living is not an end by itself. There has to be a purpose for man to live for. So what is this purpose?

Any ignorance, however great, could be forgiven except for man to be ignorant about the secret of his existence, his aim in life and what will be his outcome after death. Some thinkers express these questions in simple words: where from? Where to? And why? Meaning: where did I come from? Where am I going? And why am I here?

Ok,this is just an introduction of my blog actually. I hope I can share my thought and opinion about anything with everyone here. I have a dream to achieve in my life. I intend to ADD VALUE to everyone and anything that I come to interact with and make the world a better place. As this is an unending journey, I will never achieve my dreams … not in their fullest form. They are too far away in the idealistic world... but,

" The quest of truth will set you free, even if you never catch up with it".

I am one of those dreamers who have found a practical formula of living for today (compartmentalization) and try to achieve parts of my dreams a moment at a time, part by part. It is okay to die without achieving all the lofty dreams, as the spirit will be passed on to others, who are dreamers too.

We know too little about each other’s traditions, way of life and beliefs.

In fact many amongst us may not even know about our own spiritual traditions, scripture and core religious foundation. Most times we delegate our thinking to our religious teachers and later complain about how they go about doing their job.

Let us learn about each other's religion, culture and way of life..

P/S: Purpose of this blog?