19 February 2010

11:40 PM - , No comments

For Those Who Think!



Bismillah.

MANUSIA perlu mengenal Tuhan. Mereka ada dua jalan untuk mencari dan mengenal Tuhan. Jalan pertama adalah dengan FIKIR mengenai ayat-ayat Allah yang dapat direnung dan diperhatikan pada alam. Jalan kedua adalah dengan ZIKIR pada ayat-ayat Allah yang dibaca pada wahyu, pada al-Quran.

Zikir itu adalah jalan yang tinggi untuk mendampingi Allah. Namun, zikir sukar membawa khasiatnya jika manusia berzikir tanpa berfikir.

Manusia berzikir mengingati Allah tetapi kerana zikir tidak disulam fikir, mereka yang selalu menyebut nama Allah ini jugalah yang tanpa sedar menjauhkan diri dari Allah apabila keluar dari zikirnya menuju urusan mentadbir dunia dan manusia. Mereka memuji-muji Allah semasa berdampingan berzikir dengan ayat-ayat Allah tetapi mereka jugalah yang tanpa rasa bersalah merosakkan ayat-ayat Allah yang dapat direnung dan dilihat iaitu alam itu sendiri. Mulut berzikir tetapi tangannyalah yang merosakkan bumi ini.




Justeru itu, manusia harus dikembalikan tumpuannya dalam berfikir disamping tumpuan dalam berzikir. Denagn fikirnya manusia itu akan mendorong dirinya untuk memahami alam lantas mencari rahsia kehidupan itu sendiri. Laut yang berombak dikaji lalu ditemuilah angin sebagai puncanya. Dikajinya angin yang bertiup ditemui tekanan udara panas dan sejuk. Dikaji tekanan udara ditemui pula tenaga haba. Kaji pula tenaga haba, berjumpa pula gas-gas yang membentuk matahari. Lalu dikaji gas-gas itu…akhirnya tiba ke suatu titik yang tiada jawapan.

Di situlah hujung akal. Hujung akal, pangkal agama! Pesanan terkenal dari Buya Hamka. Islam menjadikan manusia rajin berfikir. Kerana fikir kita jadi manusia. Kerana fikir menyampaikan manusia pada zikir, menjadi seorang muslim.
“Katakanlah (wahai Muhammad)! Perhatikanlah apa yang ada di langit dan di bumi, tidaklah bermanfaat tanda kekuasaan Allah dan rasul-rasul yang member peringatan bagi orang2 yang tidak beriman.” [Yunus : 101]

“Katakanlah (wahai Muhammad) : Perhatikanlah dan fikirkanlah apa yang ada di langit dan di bumi (dari segala kejadian yang menakjubkan, yang membuktikan keesaan Allah dan kekuasaanNya), dalam pada itu, segala tanda dan bukti (yang menunjukkan kekuasaan Allah) dan segala rasul (yang menyampaikan perintah2 Allah dan memberi amaran), tidak akan memberi faedah kepada orang2 yang tidak menaruh kepercayaan kepadaNya” [al-A’raf : 185]

“Tidakkah kamu berakal untuk memikirkannya?” [al-Baqarah : 76]

0 comments:

Post a Comment