11:44 PM -
motivasi,Prophetic learning
No comments
Prophetic Learning.
Bismillah.
MATAHARI semakin meninggi. Membakar Madinah yang tetap riuh dengan beragam aktiviti di dalamnya. Abu Hurairah memasuki pasar. Beliau menyaksikan orang2 sibuk dengan urusan perdagangannya. Dia berdiri dan berseru. “Alangkah dungunya kalian, wahai penduduk Madinah!”
“Ketololan apa yang anda lihat dalam diri kami, wahai Abu Hurairah?”
“Peninggalan Rasulullah telah dibahagi-bahagi. Eh, kalian malah sibuk di sini. Tidakkah kalian berkeinginan pergi untuk mengambil bahagian kalian?”
“Dibahagikan di mana?”
“Di masjid”
Mereka bersegera ke masjid. Abu Hurairah menunggu kedatangan mereka. Mereka datang dengan berwajah masam dan serta merta mengatakan ketidakpuashatian, “Tidak ada apa2 di masjid, tidak ada pembahagian apa2!”
“Kalian tidak melihat orang2 di sana?”
“Kami melihat, tetapi tidak ada pembahagian kecuali orang sedang solat dan mengkaji al-Quran serta berbincang halal-haram. Itu saja.”
“Celaka kalian! Itulah peninggalan Rasulullah.”
Kisah di atas sungguh menyindir kita. Kini, kita menyaksikan surutnya semangat belajar dalam kalangan umat. Kebanyakan orang lebih tertarik pada hal-hal kecil dan kurang membawa manfaat. Dunia entertainment yang miskin pendidikan lebih memikat hati masyarakat daripada keseriusan membaca dan menelaah buku. Lebih suka menikmati hiburan dan permainan daripada serius mengkaji sesuatu masalah. Mereka yang kuliah semakin dilanda pragmatisme hidup dan glamor hedonisme.
“Janganlah engkau meremehkan suatu ilmu dalam bidang apa saja,” demikian menurut Imam an-Nawawi, menunjukkan semangat generasi salafus-saleh dalam menuntut ilmu. Kisah-kisah mereka sungguh luar biasa, memberi inspirasi dan menggerakkan fikiran kita untuk mengikutinya. Sungguh motivasi mereka berakar daripada semangat tauhid yang kuat tertanam. Mereka belajar kerana berharap menjadi peribadi2 yang unggul dan bertakwa. Ketakwaan selalu bermula dari amal salih. Sementara amal salih akan sempurna jika dilandasi dengan ilmu yang benar dan ilmu hanya dapat dicapai dengan belajar. Itulah sebab, mereka sangat bersemangat dalam belajar.
Banyak pelajar kini tidak memiliki tradisi belajar yang baik. Sebahagian berangkat ke kuliah tanpa motivasi dan semangat. Padahal, Imam al-Ghazali telah mengingatkan, “Lewat beberapa ketika, aku menuntut ilmu dengan motivasi yang salah. Padahal, ilmu tidak pernah mahu dituntut kecuali kerana Allah.”
Pembelajaran yang menyenangkan sesungguhnya bermula pada perhatian pelajar. Perhatian menunjukkan minat yang kuat. Minat yang kuat selalu datang daripada motivasi yang sebenar. Lalu, kenapa pembelajaran kita tidak dirancang daripada penumbuhan motivasi? Sebagaimana pernah dilakukan Imam Malik tatkala menolak tawaran khalifah untuk mengajar di istana. “Ilmu itu didatangi bukan mendatangi!”. Sungguh, yang kita perlukan saat ini adalah mengembalikan tradisi belajar yang telah menjadi asas peradaban Islam itu ke dalam kehidupan kita. Sebuah tradisi yang bermula dari semangat kenabian..
P/S: Petikan dari buku Prophetic Learning karya Dwi Budiyanto dengan sedikit pengubahsuaian yang kini dalam pembacaan. Ingin dikongsikan bersama di dalam ruang maya ini. Sekadar muhasabah diri dan keinginan untuk mengembalikan tradisi belajar generasi pemenang. Wallahua’lam.
0 comments:
Post a Comment